Websites zichtbaar maken

Websites zichtbaar maken of content creëren? Word SEA-specialist of content marketeer!

De afgelopen jaren hebben er ontelbare ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van Google-advertenties. Bedrijven worden steeds beter vindbaar en plaatsen steeds betere content, waardoor bezoekers naar hun website worden geleid. Dit komt allemaal door het werk van SEA-specialisten en content marketeers. In dit artikel kom je alles over deze twee functies te weten!

Wat is een SEA-specialist?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Een SEA-specialist of een freelance SEA-specialist zorgt ervoor dat websites beter vindbaar worden op Google, Bing en Yahoo. Dit resulteert in een hoger aantal bezoekers, met als gevolg een hogere omzet. SEA-specialisten analyseren het zoekgedrag van een bepaalde doelgroep en stellen een SEA-strategie op. Aan de hand van bepaalde zoekwoorden, die in de marketingteksten worden verwerkt, wordt de website beter zichtbaar. Zodra die zoekwoorden worden gegoogeld, komen mensen namelijk bij de desbetreffende website terecht.

Waar werkt een SEA-specialist?

SEA-specialisten kunnen bij verschillende soorten bedrijven werkzaam zijn. Zo zijn ze actief bij online marketingbureaus of werken ze intern bij een bedrijf. Dit zijn vaak webshops. Als SEA-specialist werk je veel samen met mensen die net een andere functie uitoefenen. Denk aan marketeers, productmanagers, webanalysten, SEO-specialisten en verschillende developers (front end developers of Java developers). Er bestaat geen opleiding voor deze functie, maar door middel van verschillende trainingen en cursussen, kun je alle kneepjes van het vak leren. Google biedt zelfs zo’n training aan.

Wat is een content marketeer?

Een content marketeer of een zzp content marketeer plant, creëert en deelt waardevolle content, zodat er bezoekers aan worden getrokken. Het uiteindelijke doel is dat deze bezoekers klanten van een bedrijf of webshop worden. Bij het creëren van content, is het belangrijk dat de doelgroep in het achterhoofd wordt gehouden. Naast het creëren van content, moet je ook data analyseren. Hierop kun je je werk en teksten aanpassen, zodat de doelgroep nog beter wordt bereikt. Ook sociale media is een onmisbaar onderdeel. Dit is dé plek waar je eenvoudig een enorm grote doelgroep bereikt.

Waar werkt een content marketeer?

Content marketeers zijn overal werkzaam. De meesten werken echter in de b2b-sector (business to business), het is ook mogelijk om voor een contentmarketingbureau te werken. Er bestaat geen specifieke opleiding voor het vak. Aangeraden is om een marketingopleiding te volgen, maar dat is niet verplicht. De meeste content marketeers starten als tekstschrijver en verkrijgen hun kennis van marketing aan de hand van verschillende cursussen. Je kunt dus ook aan de slag als content marketeer als je alleen een talen- of communicatieopleiding hebt afgerond.