Digitale werkbonnen zijn het nieuwe werken

Digitale werkbonnen zijn het nieuwe werken

Vroeger had men geen keus. Werk- en orderbonnen werden altijd op papier uitgedraaid. Niet zelden raakte een transporteur een werkbon kwijt. Lastig, maar er was geen oplossing. Tot de digitale werkbon zijn intrede deed. Deze raak je nooit meer kwijt en vind je eenvoudig terug in de administratie. Met andere woorden, digitale werkbonnen zijn een essentieel onderdeel van het nieuwe werken. Bedrijven die beschikken over een buitendienst, de zzp’er die elke dag op pad is, of dat ambachtelijke bedrijf dat elke dag bestellingen rondbrengt profiteren allemaal van een digitale werkbon en bijbehorende app.

Wat is een digitale werkbon?

Een digitale werkbon is vanzelfsprekend de digitale versie van de werkbon. Daarop vullen medewerkers het aantal uren in dat zij hebben besteed aan een klus. Ook andere kosten en reistijd kunnen worden ingevuld. Een werkbon is daarmee essentieel voor de urenadministratie van bedrijven. Op basis van de werkbon wordt bijvoorbeeld de uiteindelijke factuur gemaakt en verstuurd naar de klant. Daarnaast kan een ondernemer bijhouden hoeveel uren zijn of haar personeel heeft besteed. De (digitale) werkbon is dus essentieel voor een kloppende urenadministratie. Een digitale versie van de werkbon kan worden ingevuld op een telefoon, tablet of pc, op elk moment van de dag. Een urenregistratie app werkt daar uitermate goed bij voor relevante live data.

Urenadministratie koppelen aan digitale werkbon

Uiteraard biedt digitaal werken meer voordelen. Zo kun je diverse systemen integreren en kan de informatie van de digitale werkbon direct ingevoerd worden in je urenadministratie. In de betere systemen gebeurt dit vanzelf, zoals in de werkbonapp van OutSmart. Zo deel en verwerk je eenvoudig informatie die jij, je werknemers en je accountant nodig hebben voor een optimale bedrijfsvoering.

Waarom een werkbonapp?

Misschien vraag je je af waarom je een aparte werkbonapp zou gebruiken. Als je medewerkers van de buitendienst beschikken over een smartphone is het invullen van de digitale werkbon op de werkbonapp van OutSmart een fluitje van een cent. Je personeel is hier nagenoeg geen tijd aan kwijt en de informatie komt direct bij jou of je financiële afdeling binnen. Veel mensen vinden het bijhouden van uren overigens geen prettige bezigheid. Je stimuleert dit bij je personeel of bij jezelf door te kiezen voor een gebruiksvriendelijke app. Dat maakt het makkelijk en leuk om je uren en notities aan het einde van de dag in te voeren. Natuurlijk is er in een goede app ruimte voor alle notities die jij in jouw branche moet maken, zoals materiaalkosten, reiskosten, parkeerkosten en andere kosten of zaken.

Projectmanagement en facturatie

Digitale werkbonnen en je urenadministratie kun je niet los zien van je facturatie en projectmanagement. Om je projecten goed te managen en de juiste bedragen te factureren moet je immers bijhouden hoeveel manuren en materialen er in het project gestoken zijn. Dat houd je het liefst zo accuraat mogelijk bij. Wie de gegevens dezelfde dag nog invoert en verwerkt weet zeker dat er achteraf geen informatie zoekraakt.