Ondernemingen zijn voortdurend op zoek naar concurrentievoordelen die zij hun klanten kunnen bieden om efficiënter aan hun behoeften te voldoen. Zij willen ruimte, tijd en geld besparen en hun voorraden laag houden terwijl zij zich beter kunnen aanpassen aan het dynamische koopgedrag van hun klanten.
Value added logistics dragen bij tot de optimalisering van de totale logistieke balans op lange termijn, als onderdeel van een slimme logistieke strategie om productiebedrijven concurrerend te houden.
Hieronder vind je een overzicht van verschillende value added logistics.
Aanpassing
Het aanbrengen van de laatste aanpassingen aan het product volgens de voorafgaande specificaties van de klant of eindgebruiker. Deze dienst wordt vaak gebruikt om promotionele of langzaam lopende producten aan te passen en zo verouderde voorraden te elimineren.
Assemblage van colli of kitting
Het wordt uitgevoerd wanneer twee of meer artikelen samen worden verpakt volgens de door de klant gevraagde kenmerken. Deze dienst wordt ook veel gebruikt om reclame in te voegen of promotionele artikelen of monsters aan bestellingen toe te voegen.
Verpakking
Het is niet alleen producten in dozen stoppen. De verpakking omvat documentatie en classificatie. De verpakking is tegenwoordig bijna even belangrijk als het product erin en moet zo ruimtebesparend mogelijk zijn om betere verzendtarieven te krijgen.
Etikettering
Naast het plaatsen van de verplichte etiketten voor het traceren van pakketten, kunt je bij het inhuren van deze dienst meestal ook merklabels, land van herkomst en streepjescodes of enkele aangepaste labels toevoegen, en deze kunnen worden aangebracht op afzonderlijke pakketten, dozen of pallets.
Substitutie
Deze dienst is bedoeld wanneer de bevoorrading verandert en de klant de combinatie van producten wenst te wijzigen. Sommige logistieke bedrijven staan toe dat deze variaties in elk stadium van de bevoorradingsketen worden aangebracht.
Omgekeerde logistiek
Omvat de terugzending van goederen, het beheer van retourzendingen van de klant, de recuperatie en recyclage van verpakkingen en gevaarlijk afval en het beheer van de resterende inventaris.
Vernieuwing van producten
Hierbij worden door de klant teruggebrachte artikelen of artikelen met lichte beschadigingen verzameld en opgestuurd om te worden opgeknapt, zodat zij tegen een lagere prijs opnieuw kunnen worden verkocht. Zij kunnen niet als nieuwe producten worden gecatalogiseerd wegens de kwaliteitsnormen, maar kunnen wel voor andere bedrijven worden gebruikt.
Inventarisbeheer van verkopers
Het betekent dat de inventaris van de klant die bij verschillende leveranciers is opgeslagen, moet worden beheerd en dat de nodige zichtbaarheid moet worden geboden, ongeacht de plaats waar elke leverancier zich bevindt.
Hoewel sommige diensten met toegevoegde waarde aan de dagelijkse productielijn kunnen worden toegevoegd, is de meest functionele en efficiënte integratie ervan in de toeleveringsketen via een gekwalificeerde externe leverancier die ertoe bijdraagt de klant precies te leveren wat hij vraagt.