tips sterke webteksten

5 tips voor het schrijven van sterke webteksten

De teksten op je website zijn enorm belangrijk. Niet alleen voor de bezoekers, maar ook om beter te scoren in zoekmachines. Bij het schrijven van webteksten is het belangrijk om met beide rekening te houden. Zorg ervoor dat je teksten goed in elkaar zitten, zodat het direct duidelijk is waarover de tekst gaat. Hieronder delen wij 5 tips voor het schrijven van sterke en pakkende teksten voor op je website!

Tip 1. Gebruik alinea’s en tussenkopjes

Bij het schrijven van teksten is het ontzettend belangrijk om gebruik te maken van korte alinea’s en tussenkopjes. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker (en zoekmachines) de tekst gemakkelijk kunnen scannen, waardoor binnen enkele seconden duidelijk is waarover de tekst gaat. Niets is zo vervelend als lappen tekst op een website. De meeste bezoekers haken dan ook snel af bij lange teksten zonder alinea’s en tussenkopjes.

Tip 2. Korte en lange zinnen

Een tekst leest het fijnst wanneer deze bestaat uit zowel korte als lange zinnen. Dit geldt ook voor webteksten. Probeer daarom om korte en lange zinnen met elkaar af te wisselen voor een fijne leesbaarheid.

Tip 3. Hou je doelgroep in achterhoofd

Als je begint aan het schrijven van teksten, dan wil je nog wel eens vergeten voor wie de tekst eigenlijk bedoeld is. Hou daarom altijd je doelgroep in je achterhoofd en bedenk goed welke tekst hen het meest aanspreekt. Zorg dat de toon waarin je schrijft past bij de lezers.

Tip 4. Actieve teksten

Een actieve toon zorgt ervoor dat de tekst goed leesbaar is, dit komt doordat de zinnen vaak iets korter zijn. Een ander voordeel van actieve zinnen is dat de tekst veel overtuigender overkomt. Enkele passieve zinnen in je tekst kan geen kwaad, maar zorg ervoor dat je veelal actief schrijft.

Tip 5. Call to actions

Sterke teksten op je website zijn natuurlijk leuk, maar je wilt meer dan enkel de bezoeker voorzien van de informatie waarnaar zij op zoek zijn. Je wilt natuurlijk dat er actie op je website wordt ondernomen. Denk bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier, inschrijving op je nieuwsbrief of zelfs het plaatsen van een bestelling. Daarvoor is het belangrijk om sterke Call To Actions (CTA’s) te verwerken in je webteksten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *