Er zijn de laatste jaren veel nieuwe online marketing bureau’s gekomen en gegaan. Het totaal aantal gespecialiseerde bureau’s is groot en ook full service internetbureau’s zijn er in overvloed. Het kiezen voor een goede partij om je online marketing werkzaamheden uit te besteden kan een behoorlijke klus zijn. We proberen je hier mee te helpen door in ieder geval de belangrijkste eigenschappen van een goed internetbureau alvast op een rijtje te zetten.
- Een bewezen track record
Ieder bedrijf maakt of gebruik van een betaalde reviewtool of een gratis tool om reviews te verzamelen. Internetbureaus zonder reviews zijn niet altijd betrouwbaar. Dat betekent veelal dat ze geen klanten hebben die heel tevreden zijn over de geleverde diensten. Tuurlijk zijn ook niet alle reviews van online marketing bureau’s betrouwbaar, maar daar is vaak nog wel prima doorheen te prikken.
- Eigen online vindbaarheid
Zoek je een bureau dat gespecialiseerd is in bijvoorbeeld SEO. Zoek dan ook naar een bedrijf dat weet hoe ze dit goed doen. Is het bedrijf zelf niet goed vindbaar in zoekmachines, vraag jezelf dan af of dat misschien wel een teken aan de wand is. Een SEO specialist die zelf niet goed vindbaar is, heeft daar of te weinig aan gedaan of laat zien hier toch niet zo goed in te zijn als men denkt.
- Transparantie
Bijna elk internet bureau zegt transparant te zijn. Dit is tegenwoordig ook niet echt meer een duidelijke USP. Toch blijkt dit in praktijk niet altijd zo te zijn. Begin je bij een partij eens goed door te vragen over de werkzaamheden, behaalde resultaten en de visie op de toekomst dan zul je niet altijd een bevredigend antwoord krijgen.
- Visie
Bekijk voordat je in zee gaat met een internet marketing bureau altijd even goed wat hun eigen visie en strategie is. Ook hier geldt, net als bij punt 2, dat het goed is om te spiegelen. Hebben ze zelf een duidelijke strategie en visie voor ogen dan kunnen zij dit voor jou ook bepalen. Zit daar weinig of geen lijn in, dan zegt het vaak dat ze dit lastig vinden. Ben je dus op zoek naar een strategische partner, dan is het verstandig om te kijken welke strategie zij zelf hanteren.